Session

모색세션3 - 퇴계 언행록에서 인류위기의 원인과 해법을 찾다_3

2021-10-09(토) 10:00 ~ 12:00 / 구름에리조트 정원무대  Gurume resort

모색세션3 : 퇴계 언행록에서 인류위기의 원인과 해법을 찾다_3

 

세션3에서는 퇴계 선생의 잠자고 일어나며 말하고 침묵하는 일상생활의 예절, 마을에서의 예법, 물품을 주고받는 예법, 관혼상제(冠婚喪祭)의 예법, 시사(時事)에 대한 태도 등을 주제로 다룬다.

유학 사상의 두 기둥은 하늘에 대한 공경 즉 경천(敬天)과 사람에 대한 사랑 즉 애인(愛人)이다. 유학은 하늘을 절대적 진리로 공경하면서도 하늘의 명령을 부여받아 도덕적인 삶을 실천할 수 있는 능력을 지닌 인간을 문화의 축으로 삼는다. 사람은 하늘로부터 천명을 본성으로 부여받았기 때문에 모든 사람은 학문과 수양을 통하여 천인합일(天人合一)에 도달한 성인(聖人)이 될 수 있다. 퇴계가 『성학십도』를 저술하여 선조에게 바친 이유가 바로 이것이다. 유학은 성인이 되기 위한 학문인 위기지학(爲己之學)을 중시하지만 이는 철저하게 일상생활에 바탕을 두고 이루어진다. 인간의 일상생활의 현장인 가정과 마을공동체는 진리(眞理) 곧 도(道)를 연마하는 도장(道場)이다. 세션3의 제목들은 모두 퇴계의 일상생활과 관련된 내용들이다. 각각의 발표를 통하여 우리는 그 도장에서 도를 연마하는 퇴계 선생의 구체적인 모습을 접할 수 있을 것이다.

 

 

Causes and Solutions for the Crisis Humanity Now Faces Found in Words and Deeds of Toegye

 

Session III addresses the propriety Yi Hwang (李滉 1502-71, style name Toegye 退溪) deemed appropriate in the conduct of everyday life, when sleeping or awake, when speaking or staying silent. He discussed the ritual prescriptions for public interactions at the village level; for giving and receiving items; and for performing the “four ceremonies” (capping, marriage, funerals, and sacrifices to deceased ancestors), and he covered the correct attitude toward seasonal affairs. 

The two pillars of Neo-Confucianism are to revere Heaven (敬天) and care for others (愛人). People who respect Heaven as absolute truth along with the ability to lead virtuous lives in line with Heavenly mandates (天命) are the axis of culture in the Neo-Confucianism framework. That human nature is what Heaven confers is proof that every individual is capable of achieving Confucian sagehood, or the unity of Heaven and human (天人合一), through learning and self-cultivation. In this regard, Toegye wrote Sunghak-sipdo (聖學十圖 Ten Diagrams on Sage Learning) and dedicated the work to King Seonjo. Neo-Confucianism emphasizes learning for oneself (爲己之學) to become a sage but is thoroughly based on daily lives. Both home and village community are the basis for daily life and the training hall (道場) for cultivating the truth (眞理) or Way (道). The titles of Session III segments are all related to what this great thinker did every day. Each presentation will spell out how Toegye cultivated the Way at home and in the community.

  • Dong-sin Lee
    이동신Dong-sin Lee
  • Kyung-hwan Park
    박경환Kyung-hwan Park
  • Kwang-Ho Lee
    이광호Kwang-Ho Lee
  • Won-bong Lee
    이원봉Won-bong Lee
  • Gab-gyu Lee
    이갑규Gab-gyu Lee
  • Chi-eok LEE
    이치억Chi-eok LEE
  • Dong-soo Lee
    이동수Dong-soo Lee
  • Jin-ho Kwon
    권진호Jin-ho Kwon
  • Sung-kun Jeon
    전성건Sung-kun Jeon
  • Jang-tae Keum
    금장태Jang-tae Keum